افت تحصیلی در دانشگاه ها، علل و راهکارها

با توجه به توسعه کمي دردانشگاهها در سالهای اخیر و عدم توجه کافی به کیفیت و استانداردهای آموزشی- افت تحصیلی در دانشگاهها به صورت یک مشکل اساسی مطرح شده است و به تدریج تشدید می شود، هر ساله بخشی از منابع و استعداد های بالقوه انسانی و اقتصادی جامعه در دانشگاهها با عناوین ترک تحصیل، اخراج، انصراف، مشروط و ... ضایع می گردد و پیامدهای ناگواری در زندگی فردی و اجتماعی بر جای می گذارد.

نظام آموزشی به دلیل کمبود ها و کاستی ها و عوامل دیگر نمی تواند به تمامی اهداف خود نائل آید که نتیجه آن افت تحصیلی است که در آموزشگاه ها و در مراکز آموزش عالی به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد. با تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است دلایل متعددی در بوجود آمدن این معضل دخیل هستند که عبارتند از:

1.       سطح پايین اجتماعی و اقتصادی خانواده ها

2.       نوع موسسه و دانشگاه و عدم توجه به نیازها و استعداد های فردی

3.       انتخاب رشته تحصیلی نامناسب با توانایی و استعداد و علاقه

4.    روش نامناسب تدریس در دانشگاهها (روش تدریس به گونه ای است که به جای هدایت استعداد ها به سوی پژوهش و تجربه و آزمایش و تجزیه و تحلیل و تفسیر به سمت آموزشهای نظری هدایت شوند که دیددانشجویان در چنین سمتی کاهش می یابد.)

5.       کمبود استاد مجرب و امکانات آموزشی مناسب از جمله آزمایشگاه مجهز، کتابخانه، تجهیزات و ابزار کارگاهی ،غیر

6.       ضعف پایه تحصیلی و سوابق تحصیلی ناموفق خیلی از دانشجویان

7.       سن بالای دانشجویان و عدم داشتن انگیزه کافی

8.       تأهل و وضعیت شغلی بعضی از دانشجویان

9.       اطلاعات کم راجع به رشته تحصیلی و شغل آینده

10.   عدم تطابق امکانات آموزشي و محتویات هر درس

11.   تحصیل دررشته های بدون کارآیی و بدون توجیه اقتصادی

وموارد دیگر از جمله: دیدگاه افراد نسبت به دانشگاه، مدرک گرایی، روابط خانوادگی. برای جلوگیری از افت تحصیلی باید چند مورد را مد نظر قرار داد:

1.       به تقویت پایه تحصیلی در دبیرستان توجه ویژه ای شود و نظام آموزشی را از پایه اصلاح کرد.

2.       در کنکور به اولویت بومی بودن در رشته های انتخابی و همچنین سوابق و معدل دانش آموز توجه شود.

3.    دانشگاه از لحاظ سطح امکانات، توسعه و اساتید، مورد بررسی دقق قرار گیرند و مسائل حاشیه ای نیز حل شود. بخصوص بحث انتخاب اساتید مجرب و با انگیزه و جوان یک اصل اساسی و حیاتی است.

4.    روش ها و الگو های آموزشی در دانشگاهها اصلاح شود وبحث، پژوهش و تحقیق در دانشگاهها مورد توجه جدی قرار گیرد بودجه تحقیقات افزایش یابد و نسبت به استخدام محققان جوان و مجرب در دانشگاه برای هر رشته اقدام شود.

5.       به برگزاری سمینارهای پر محتوی و علمی اهمیت داده شود.

6.       در سهمیه مناطق کنکور بازنگری صورت گیرد و رشته های کاربردی و مورد نیاز جامعه در اولویت قرار گیرند.

7.       اولویت ها در دانشگاه مشخص شوند و این آیین نامه به اطلاع کلیه سطوح دانشگاهی برسد

8.    بحث هیئت های علمی را مورد بازنگری جدی تری قرار دهند و هر فردي را به هیئت های علمی راه ندهند و برای این کار یک آزمون و یا یک معیار امتیازی متفاوت با الان مشخص شوند.

به امید روزی که سیستم آموزشی در دانشگاه اصلاح گردد.

نورا...  تنانی



تاريخ : شنبه شانزدهم دی 1385 | 0:9 | نویسنده : معصومه گورکی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.